چاپ نیازمندی های کرمان شهر در پانزده هزار نسخه همرا با نمایش در سایت کرمان شهر و کرمان شهر آنلاین

آگهی های خود را با یک تماس در نیازمندی های کرمان شهر چاپ کنید 09140602416
03432266062

شماره: 592 تاریخ: 1396/05/17 صفحه: 1
گفت‌وگو با عبدالرضا قراری کارگردان تئاتر
پروانه بر ناقوس
گاهی باید مفاهیم سخت را در حریری از زیبایی هنر پیچید تا به جان و دل بنشیند.
گاهی باید با زبان هنر سخن گفت که زبان هنر شنیدنی‌تر و دیدنی‌تر است.
نمایشنامه‌ی پروانه بر ناقوس را فارس باقری در سال 85 نوشته که پیش از این هم نمایشنامه‌های «دیدار»، «با شب»، «ماه در مرداب» را با موضوع جنگ و دفاع مقدس نوشته است.
این نمایش‌نامه از 11 تیرماه تا 13 مردادماه در کرمان به تهیه‌کنندگی حوزه هنری به روی صحنه رفت.
کارگردانی این تئاتر بر عهده‌ی عبدالرضا قراری و مازیار رشیدصالحی بود.
به بهانه‌ی اجرای نسبتا موفق این تئاتر در کرمان، با عبدالرضا قراری، یکی از کارگردانان این اثر گفت‌وگو کردیم.

• ایده‌ی نمایش پروانه بر ناقوس از کجا سرچشمه گرفت؟
نمایشنامه‌ی «پروانه بر ناقوس» نوشته‌ی دکتر فارس باقری نمایشنامه نویس، گارگردان و منتقد شناخته شده‌ی کشور است که از سوی حوزه‌ی هنری استان کرمان برای اجرا باتوجه به رویکرد متن انتخاب شد و برای به صحنه رفتن به گروه ما پیشنهاد شد. گروه کارگردانی شامل آقای مازیار رشید صالحی و اینجانب، ایده‌ی اجرای مشترکی را طراحی و بر اساس شناختی که از توانایی و دانش تخصصی دوستان داشتیم گروه اجرایی این اثر را دعوت به همکاری کردیم. روند کار بدین صورت بود که در جلسات متعددی کارگردانان پیشنهادات خود را در خصوص اجرا مطرح و نقاط مشترک را گسترش دادیم در بیشتر موارد ایده ها و پیشنهادات بسیار به هم نزدیک و در یک روش اجرا جای می‌گرفت . ما نگاه واقع گرا به متن داشتیم و بر اساس خط اصلی داستان نمایشنامه، که دقایق پایانی زندگی مردی درگیر جنگ را در آبادان نشان می داد نظریه اجاری خود را بست و گسترش دادیم در ادامه آن‌جا که نیاز بود از واقعیت فراروی کنیم، تلاش می‌کردیم منطق و دلیل آن رخداد را در خود اثر پیدا کنیم مثل حضور یعقوب پسری که با این خانواده بزرگ شده بود، و مانند فرزند آنها دیده می شد و حالا در جای دیگر زخمی و درلحظه‌ی شهادت بود و شاید هم شهید شده بود، این حضور فراتر از واقعیت بود که باید به آن توجه می‌کردیم.

• در این اجرا چه کسانی (بازیگران، عوامل صحنه، ارگان خاص و...) با شما همکاری داشتند؟
تئاتر یکی از پدیده‌های هنری است که گروه‌های کاری در آن نقش واقعی دارند و بدون عملکرد تک تک افراد شکل گیری نهایی اثر ممکن نمی‌شود. ما در دوره‌ی تمرین و اجرای این نمایش شانس آن را داشتیم که با افراد کار بلدی همکاری کنیم که شکل نهایی ارائه‌ی اثر حاصل تلاش و کوشش این عزیزان بود. همان‌طورکه اشاره کردم این اثر به تهیه کنند گی حوزه‌ی هنری استان به صحنه رفت. دریافت ما این است که برنامه ریزی و نگاه حوزه‌ی هنری در دوران مدیریت آقای ملکی مبتنی بر اثر بخشی وفنی بودن رخداد های ارائه شده از سوی این نهاد است واعتماد هنرمند گرامی آقای بابک دقیقی به عنوان کارشناس تئاتر حوزه‌ی هنری به گروه اجرا، جای تقدیر و تشکر دارد. همانطور که می‌دانید آقای فارس باقری نویسنده‌ی اثر و اینجانب عبدالرضا قراری و مازیار رشید صالحی کارگردانی مشترک اثر را برعهد داشتیم. گروه بازیگران اثر اقای علی کهن در نقش ایوان، امیر مشتاق رودساز در نقش یعقوب، وخانم ملحیه ارجمندی محی‌آبادی در نقش مارتا بودند، موسیقی اثر توسط سورج یاسایی انتخاب شده بود و طراحی صحنه توسط میثم ماهان صورت گرفت، طراحی گریم را خانم مریم میرحسینی انجام دادند و در اجرا آقای پارسا امینایی ایشان را همراهی کردند. طراحی لباس را هم خانم عفت زینلی بر عهده گرفتند و طراحی پوستر، ساخت تیزر و تبلیغات را کانون تبلیغاتی نیلا بر عهده داشت. عوامل اجرای کار عبارت بودند از: معظمه محمدی، شعله کوهستانی، راضیه نوری، ویانا قراری، احسان میرزایی، صالح رجایی و امید اکبری. بی شک تماشاخانه‌ی تئاتر موج نو به مدیریت آقای مهدی دهاقین بذرافشان از ارکان تولید این اثر است. جا دارد خدمات و نقش این مجموعه در تحولات اخیر تئاتر به خوبی دیده شود. نهاد های دیگری از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرمان، موسسه فرهنگ گسستر، آموزشگاه آرین، زیباسازی شهرداری، اداره‌ی تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان عزیزهم در طول تمرینات و اجرا، بی دریغ ما را حمایت کردند.

• دلیل اصلی‌تان برای اجرای این نمایش چه بود؟
هدف اصلی اجرا ارائه‌ی یک اثر نمایشی به شهروندان کرمانی بود که بیش از فضای سرگرمی، کارکردی زیبایی شناسانه و اثر بخشی فرهنگی داشته باشد. نباید نیاز جامعه به آثاری که تعاملی اندیشمندانه تر با موقعیت کنونی آن پیدا می کند را فراموش کرد؛ جامعه نیازبه تفکر در مورد موضوعاتی را دارد که با مفهوم زندگی ارتباط تنگاتنگ دارند، موضوعاتی مانند مرگ.

• آیا این اثر را برای جشنواره‌ی خاصی آماده کردید؟
این اثر برای جشنواره‌ی ماه حوزه‌ی هنری و بخش مرور جشنواره‌ی فجر نیز داوطلب شده است که متناسب با مقررات این جشنواره در صورت اعلام دبیرخانه‌های آن‌ها گروه آمادگی شرکت دارد، اما هدف اصلی تولید این اثر نمایشی اجرا‌ی عمومی در شهر کرمان بود و در صورت فراهم شدن شرایط در سایر شهرستان‌های استان هم اجرا می‌شود.

• شیوه‌ی تمرین‌ها و رسیدن به نمایش «پروانه‌ای بر ناقوس» چگونه بوده ست؟
گروه نزدیک به شش ماه درگیر فرآیند تمرین بود اما وقفه‌هایی طولانی به دلیل بیماری خودم و تعطیلات سال نو در کارپیش آمد. بخش عمده‌ی زمان تمرین هم صرف رسیدن گروه کارگردانی و بازیگران به دریافت مشترک از موقعیت‌های نقش‌ها شد در ایده‌ی اجرا فرایند دشواری پیش روی بازیگران گذاشته بودیم. آن‌ها در چهار چوب های خاصی محدود بودند و این محدودیت‌ها برای رسیدن کنش‌های اصلی شخصیت‌ها بود البته باید از گروه بازیگری برای این که در مقابل خواسته‌های ما بردبار و کوشا بودند سپاس‌گزار باشیم .

• در تیاتر متن مهم‌تر است یا بازی؟
اثر نمایشی در شکل نمایشنامه یک گونه‌ی ادبی است و تئاتری که به صحنه می رود یک گونه‌ی دیگر. اجرای تئاتر با دو محور اصلی شکل می گیرد، تماشگر و اجرا کنندگان که می تواند بازیگر باشد به تنهایی و یا عوامل دیگر نیز نقش داشته باشند. اما در اجرای ما متن یکی از ارکان شکل گیری اثر بود، ما تلاش کردیم تا جای ممکن بر مبنای متن حرکت کنیم، اما همین متن هم به شدت به شخصیت و در نتیجه به عملکرد بازیگران وابسته بود. شاید ما به عنوان کارگردانان چاره‌ای نداشتیم تا برای دست یافتن به شکل مناسب اجرای از متن، بار اصلی اجرا را بردوش بازیگران قرار دهیم. آقای علی کهن به عنوان یک پیش کسوت صاحب تکنیک و مهارت ویژه در امر بازیگری هستند و آقای امیر مشتاق رود ساز و خانم ارجمندی هم به خوبی با آقای کهن و سایر ارکان اجرا هماهنگ شدند.

• همکاری شما با آقای فارس باقری چگونه شکل گرفت و آیا قبلا هم با هم همکاری داشته‌اید؟
من افتخار آشنایی با آقای باقری را در دهه‌ی هشتاد داشتم زمانی که با آقای مهندس پور برای یک کارگاه به کرمان تشریف آورده بودند شناخت اصلی من از ایشان در زمان جشنواره‌ی کمدی که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری برگذار گردید حاصل شد. آقای باقری شخصیت دانشگاهی هم هستند که دانش ایشان می‌تواند برای هر فرد جویای علم تئاتر مفید باشد .

• استقبال تماشاگران از اجراها چطور بود؟
استقبال از اجرا بر اساس مقایسه ‌با اجراهای هم ردیف این اجراها، اجرایی خوب و مطلوب بود. اما در کل، تئاتر استان کرمان در ایجاد فرهنگ تماشای تئاتر در آغازراه است و اصلی ترین تجربه بعد از سال‌ها رکود در اجرای عمومی تئاتر و فراخواندن مخاطب در طرح همواره تئاتر در تماشاخانه‌ی موج نو اتفاق افتاد، وبار این فرهنگ سازی تا کنون بر دوش هنرمندان تئاتر بوده است .

• وضعیت تئاتر استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تئاتر افقی روشن را پیش رو دارد. جمعی از هنرمندان جوان تحصیل کرده پس از تحصیل در دانشگاه های کشور به کرمان بازگشته‌اند و در تلاشند سطح فنی و تکنیکی تئاتر را بالا برند پیش کسوتان برای همراهی با نسل جوان از هیچ حمایتی دریغ نمی کنند. مدیریت‌های بعضی ادارات از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حوزه هنری،مرکزاسناد و کتابخانه ملی در استان و بسیج هنرمندان به اهمیت تئاتر واقف هستند و از سطحی نگری و کار تشریفاتی در زمینه‌ی هنر تئاتر دست کشیده اند رویکرد این نهادها توجه به دیدگاه های کارشناسان هنر تئاتر و هنرمندان است که می تواند امید به آینده را تقویت کند .سرمایه‌ی اجتماعی که هنرمندان تئاتر با اجراهای مداوم و متوالی فراهم کرده‌اند باید از سوی مردم مورد حمایت قرار گیرد. مردم و مخاطبان هدف غایی هر هنرمندی هستند و با وجود اختلافات منطقی در تکنیک ها و دیدگاها ی هنرمندان، هدف کلی آن‌ها مشارکت فعال در جامعه و کمک به زیست بهترمردم جامعه‌ی ماست.