چاپ نیازمندی های کرمان شهر در پانزده هزار نسخه همرا با نمایش در سایت کرمان شهر و کرمان شهر آنلاین

آگهی های خود را با یک تماس در نیازمندی های کرمان شهر چاپ کنید 09140602416
03432266062

شماره: 662 تاریخ: 1398/08/14 صفحه: 4
به بهانۀ هفتۀ ملی سلامت بانوان ایران
ترویج فعالیت بدنی برای شادابی و تندرستی زنان ایران




فشارخون بالا، سطح بالای كلسترول خون، مصرف ناکافی میوه و سبزی، اضافه‌وزن و چاقی، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف دخانیات و الكل، مهم‌ترین عوامل خطر و زمینه‌ساز بیماری‌های غیرواگیر به‌شمار می‌روند. با توسعۀ مدرنیته و گسترش روزافزون شهرنشینی، اشتغال زیاد، دوری از طبیعت، در کنار کمبود فضاها و امکانات تفریحی و ورزشی، میزان فعالیت بدنی در بین جوامع کمتر شده و آمارها نشان می‌دهد بیش از 90 درصد ایرانیان دچار کمبود فعالیت بدنی هستند و این وضعیت در بین زنان ایرانی جدی‌تر است.
به هرگونه حركات عضلات اسکلتی بدن که نیاز به انرژی دارد، فعالیت بدنی می‌گویند و فعالیت بدنی را بر حسب میزان انرژی مصرف‌شده در زمان انجام آن به دو گروه متوسط و شدید دسته‌بندی می‌کنند. فعالیت بدنی با شدت متوسط فعالیتی است كه منجر به افزایش ضربان قلب و دفعات تنفس می‌شود، ولی این افزایش به حدی نیست كه مانع صحبت كردن فرد شود. بهترین تاثیرات سلامت قلب و عروق از فعالیت بدنی با شدت متوسط حداقل 30 دقیقه در روز و حداقل پنج‌بار در هفته، حاصل می‌شود. فعالیت بدنی شدید، فعالیتی است كه در حین انجام آن، فرد به علت افزایش تعداد دفعات تنفس و نفس نفس زدن نمی‌تواند به‌راحتی صحبت كند. سه‌بار در هفته و هر بار حداقل 25 دقیقه فعالیت بدنی شدید هم بهترین تأثیر را بر سلامت دارد؛ براساس منبع مصرف انرزی در هنگام انجام فعالیت بدنی، آن را به دو گروه هوازی و غیرهوازی نیز دسته‌بندی می‌کنند که در فعالیت‌های هوازی عضلات بزرگ فعال می‌شوند و انرژی مورد نیاز بر اى آن‌ها عمدتاً از طریق سیستم هوازی و مصرف اكسیژن توسط عضلات بدن تأمین می‌شود؛ هم‌چنین دویدن، طناب زدن، پیاده‌روی تند، شنا، و دوچرخه‌سواری نمونه‌هایی از فعالیت‌های هوازی هستند. فعالیت‌های غیرهوازی، فعالیت‌هایی هستند كه مصرف انرژی بدون دخالت اكسیژن انجام می‌شود و پس از انجام آن‌ها، به علت واكنش‌های بدون حضور اكسیژن، اسید لاكتیك در داخل سلول و عضلات بدن تشکیل می‌شود كه موجب خستگی عضله و حتی درد خواهد شد. این نوع فعالیت‌ها در مواردی که نیاز به سرعت عمل و واكنش سریع و قدرت بالا داریم و هدف كارایی لحظه‌ای 2 تا 3 دقیقه‌ای است، انجام خواهد شد. تأکید بخش سلامت بر انجام فعالیت بدنی هوازی است و توصیۀ سازمان بهداشت جهانی به بزرگ‌سالان نیز، انجام فعالیت بدنی با شدت متوسط به مدت 30 دقیقه حداقل پنج‌بار در هفته (مجموعاً 150 دقیقه در هفته)، و یا فعالیت بدنی شدید به مدت 25 دقیقه حداقل سه‌بار در هفته (مجموعاً 75 دقیقه در هفته) است.

اثرات مفید فعالیت بدنی بر سلامت
• اثرات جسمی
1. دستگاه قلب و عروق:
فعالیت بدنی منظم و کافی باعث تقویت عضله قلب و ایجاد ضربان‌های قوی‌تر و منظم‌تر می‌شود و مانع از تنگی عروق در اثر رسوب مواد چربی شده و از بروز سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند.
2. دستگاه گوارش:
فعالیت بدنی باعث افزایش حركات روده و جلوگیری از یبوست می‌شود که همین موضوع مانع از بروز چاقی، بواسیر، شقاق و سرطان روده بزرگ خواهد شد.
3. دستگاه اسكلتی عضلانی:
فعالیت بدنی با افزایش مصرف انرژی، افزایش توده عضلانی و افزایش سوخت‌وساز بدن، مانع از افزایش وزن می‌شوند.
4. سایر بخش‌های بدن:
با افزایش سن، مصرف انرژی پایه‌ای بدن كاهش می‌یابد، فعالیت بدنی توده عضلانی بدن را حفظ می‌كند و مصرف انرژی پایه را افزایش می‌دهد و به این ترتیب پدیدة سالمندی را به تأخیر می‌اندازد. همچنین فعالیت بدنی منظم و کافی از ابتلا به سرطان سینه و رحم در زنان پیشگیری می‌كند.

• اثرات روانی
فعالیت بدنی منظم تأثیرات عمیق مثبتی بر روی افسردگی، اضطراب و استرس دارد. فعالیت بدنی فقط تأثیرات مفید روی جسم ما ندارد؛ بلکه بر روان ما هم اثرات مثبتی دارد و این تأثیرات حتی زودتر از اثرات جسمی که در بالا ذکر شد، رخ می‌دهد. این تاثیرات عبارتند از:
1. پیشگیری از افسردگی:
تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت بدنی منظم به‌صورت 15 دقیقه دویدن یا یک ساعت راه رفتن در طی روز، می‌تواند شانس مبتلا شدن به افسردگی شدید را تا 26 درصد کاهش دهد.
2. پیشگیری از اضطراب:
فعالیت بدنی منظم یک درمان ضداضطراب طبیعی به‌شمار می‌رود. با فعالیت بدنی تنش و استرس کم می‌شود، انرژی بدنی و روانی در فرد افزایش می‌یابد، و از طریق آزاد شدن اندورفین‌ها باعث ایجاد ارامش در فرد می‌شود.
3. کاهش استرس:
وقتی شخص تحت استرس (فشار روانی) است، عضلات او به‌ویژه در ناحیه گردن، صورت و شانه دچار گرفتگی می‌شود، دردهای کمری و سردردهای شدید بروز می‌کند، و گاهی در قفسه سینه احساس سنگینی و گرفتگی ایجاد می‌شود. احساس بی‌خوابی، سوزش سردل، درد قلبی، اسهال و تکرر ادرار نیز از دیگر علایمی است که ممکن است در اثر استرس رخ دهد. در هنگام فعالیت بدنی، با ترشح اندورفین‌ها در مغز، گرفتگی عضلانی در ناحیه صورت، گردن و شانه رفع می‌شود، علائم اضطرابی مانند دردهای کمری و سردردهای شدید، احساس سنگینی و گرفتگی در قفسه سینه، بی‌خوابی، سوزش سردل، درد قلبی، اسهال و تکرر ادرار از بین می‌رود.

• سایر تأثیرات روانی:
افرادی که فعالیت بدنی منظم دارند، معمولاً در تمام طول روز پرانرژی هستند، خواب بهتری دارند، حافظه آن‌ها قوی‌تر است و نسبت به زندگی مثبت‌تر می‌اندیشند. آنان اعتماد به نفس بالاتری دارند و توان مقابله با چالش‌های زندگی در آن‌ها بالاتر است.