چاپ نیازمندی های کرمان شهر در پانزده هزار نسخه همرا با نمایش در سایت کرمان شهر و کرمان شهر آنلاین

آگهی های خود را با یک تماس در نیازمندی های کرمان شهر چاپ کنید 09140602416
03432266062

شماره: 672 تاریخ: 1398/11/29 صفحه: 3
حضور پُرفروغ شهرداری کرمان در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران






اشاره: امسال در سیزدهمین نمایشگاه بین‌الملی گردشگری ایران که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، شهرداری کرمان به‌عنوان نخستین حضور رسمی در این نمایشگاه، در حد توان، خوب ظاهر شد.
نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران، امسال در فضایی به متراژ ۴۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع برگزار شد که غرفه‌ی شهرداری کرمان، در فضایی به متراژ ۳۵۰ مترمربع در کنار غرفه‌های اتاق بازرگانی، برخی آژانس‌های مسافرتی و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان قرار داشت.
در غرفه‌ی شهرداری کرمان نیز علاوه بر حضور کارکنان حوزه‌ی گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، تعدادی از هنرمندان صنایع دستی و راهنمایان تورهای گردشگری، با حمایت شهرداری کرمان حضور داشتند که به معرفی جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی و سوغات کرمان پرداختند.

مسیرهای گردشگری شهر کرمان پیاده‌سازی می‌شود
شهردار کرمان نیز در دومین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران، در غرفه شهرداری کرمان حضور پیدا کرد که در حاشیه‌ی این بازدید در گفت‌و‌گو با خبرنگار کرمان‌شهر، از پیاده‌سازی مسیرهای گردشگری شهر کرمان خبر داد.
سیدمهران عالم‌زاده گفت: در نوروز امسال توسط شهرداری کرمان و با مشارکت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و انجمن و جامعۀ راهنمایان گردشگری، مسیر‌های گردشگری شهر کرمان پیاده‌سازی خواهد شد.
وی هم‌چنین با اشاره به حضور شهرداری کرمان در این نمایشگاه گفت: سایر شهرداری‌ها و ارگان‌ها نیز باید فعالانه‌تر در این نمایشگاه حضور داشته باشند؛ چراکه به‌دلیل مسایل خاص اقتصادی که موجب کاهش سهم ما از گردشگری شده است؛ ضرورت دارد حضور سایر شهرداری‌ها و نهادهای استان کرمان در نمایشگاه گردشگری پُررنگ‌تر باشد.
شهردار کرمان با تأکید بر این‌که باید استان کرمان را به‌صورت ویژه معرفی کنیم، گفت: دلیل حضور شهرداری کرمان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از این جهت است که باید ظرفیت‌های شهر کرمان در حوزه‌ گردشگری و هم‌چنین ظرفیت‌های استان کرمان در حوزه‌های گردشگری، صنعت، کشاورزی وغیره را به‌صورت ویژه معرفی کنیم؛ چراکه این اقدام کمک می‌کند گردشگران داخلی و خارجیِ بیشتری در کرمان حضور پیدا کنند.
عالم‌زاده در خصوص آمادگی شهر کرمان برای عید نوروز نیز گفت: شهرداری کرمان، به‌عنوان یکی از اعضای ستاد تسهیلات سفر استان، باید در حوزۀ مرکز استان کرمان خدمت‌رسانی کند؛ ضمن این‌که شهرداری کرمان در حال برنامه‌ریزی برای اطلاع‌رسانی به مسافران نوروزی در مبادی ورودی شهر، نصب تابلوهای شهری به‌ویژه تابلوهای راهنمای گلزار شهدا و مزار سردار حاج‌قاسم سلیمانی، ارایۀ خدمات بهداشتی و تنظیف و هم‌چنین اسکان موقت مهمانان نوروزی در پردیسان قائم عجل‌الله‌فرجه است.
شهردار کرمان بار دیگر یادآور شد: البته تصمیم‌گیری در برخی موضوعات به عهدۀ ستاد تسهیلات نوروزی است که شهرداری هم عضوی از این ستاد است.
عالم‌زاده به برنامه‌های فرهنگی‌هنری شهرداری در نوروز 99 هم اشاره کرد و گفت: شهرداری کرمان براساس تجربه‌ای که سال گذشته در ویژه‌برنامۀ «نوبهار کرمان» کسب کرده، برای نوروز سال آینده نیز برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار دارد.
وی افزود: البته با توجه به این‌که نوروز سال 99، عید اول شهید سردار سلیمانی است، برنامه‌های نوروزی به لحاظ معنوی هم، رنگ‌وبوی خاصی خواهد داشت تا برای مهمانان نوروزی، از نوروز 99، خاطرۀ خوشی بماند.

افزایش کیفیت زندگی در شهرها با راهبرد توسعه‌ی گردشگری شهری
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان نیز در حاشیه‌ی برگزاری این نمایشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار کرمان‌شهر گفت: وقتی که از گردشگری -به‌ویژه در حوزه‌های مارکتینگ، بازاریابی و معرفی- صحبت می‌شود، یکی از مهم‌ترین نهادهایی که از تأثیرگذاری بالایی در این بخش برخوردار است، شهرداری‌ها هستند.
محمد جهانشاهی با اشاره به توسعه‌ی مطلوب و روند رو‌به‌رشد کیفیت زندگی در شهرهای برخی کشورها و حتی در شهرهایی از کشور در یکی‌دو هه‌ی اخیر گفت: این‌که جایگاه این شهرها ارتقا یافته و شهر برای زندگی، کیفیت خوبی پیدا کرده است، به‌دلیل راهبرد توسعه‌‌ی گردشگری شهری بوده که در پیش گرفته‌اند و وقتی خوب بررسی می‌کنیم، می‌بینیم شهرداری‌ها یک مسیر جدیدی را در زمینه‌ی کیفی‌سازی فضاهای شهری و معرفی شهر و حتی برندسازی و مقصدسازی در پیش گرفته‌اند.
وی از این اتفاق به‌عنوان یک تجربه‌ی خوب یاد کرد که در سطح کشور به‌وجود آمده است و گفت: الان، وقتی به شهرهایی مثل یزد نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در دو دهه‌ی اخیر به‌عنوان یک مقصد جدید گردشگری مطرح شده است؛ ضمن این‌که بیشتر کلان‌شهرها ازجمله شیراز، تبریز و مشهد و حتی شهرهای کوچک‌تر مثل کاشان، خود را به‌عنوان مقصد گردشگری معرفی کرده‌اند که قطعاً در هیچ‌یک از این شهرها، بدون حضور شهرداری‌ها این اتفاق نیفتاده و می‌توانیم بگوییم از زمانی که شهرداری‌ها ورود کرده‌اند، این روند، هدفمندتر پیش رفته و حتی در چشم‌اندازها هم، می‌بینیم شهرداری‌ها در این مسیر فعالیت خواهند کرد.

اهمیت ویژه‌ی گردشگری شهری در دوره‌ی جدید مدیریت شهری
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان با اشاره به حضور شهرداری کرمان در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری ایران گفت: اتفاقی که امسال شاهد بودیم، در ادامه‌ی نگاهی است که در دوره‌ی جدید شهرداری کرمان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.
جهانشاهی در عین حال بیان کرد: البته پیش از این و در دوره‌های گذشته هم، حرکت‌هایی در زمینۀ توسعه‌ی گردشگری شهری شهرداری شاهد بوده‌ایم که از آن جمله، راه‌اندازی ستاد گردشگری و سایر برنامه‌هایی بود که همکارانم در شهرداری در گذشته در دستور کار داشتند، اما الان، حرکت در حوزه‌ی گردشگری، حالت تثبیت‌شده‌ای دارد و از برنامه‌های سالانه‌ی شهرداری، سهمی پیدا کرده و بخشی از برنامه‌ریزی حوزه‌ی فرهنگی‌اجتماعی شهرداری، به نگاه توسعه‌ی گردشگری شهری معطوف شده است.
وی افزود: شهرداری کرمان امسال در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، به‌صورت مجزا و با شأن مناسبی شرکت کرد و با توجه به این‌که تجربه‌ی اول بود که در این سطح شرکت می‌کردیم، اما در فضایی که متعلق به استان کرمان بود، سهم خوبی داشتیم؛ بنابراین، هم یک ارز اندامی در زمینه‌ی گردشگری شهری بود و هم یک تجربه بود که بتوانیم سال‌های آینده نیز حضور جدی‌تری داشته باشیم.
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان در خصوص هدف‌گذاری‌های شهرداری کرمان در حوزه‌ی نمایشگاهی گفت: یکی از هدف‌گذاری‌های امسال، شرکت در نمایشگاه گردشگری تهران بود که یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های کشور محسوب می‌شود که در این نمایشگاه، به لحاظ محتوا و فرم مطلوب ظاهر شدیم.

حضور شهرداری کرمان در نمایشگاه گردشگری مجارستان
جهانشاهی از حضور در یک نمایشگاه بین‌المللی هم خبر داد و گفت: با هماهنگیِ سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مجارستان و تعاملاتی که با سفارت مجازستان در ایران برقرار شده، در نمایشگاه گردشگری که در اسفندماه در این کشور برگزار می‌شود، حضور خواهیم داشت.
وی افزود: در نمایشگاه مجارستان، رایزنی‌هایی برای ارتقای سطح تعاملات شهرداری کرمان با شهرداری‌های سایر کشورها در قالب خواهرخواندگی، در دستور کار قرار دارد تا بستری برای افزایش تعاملات در حوزه‌های مختلف باشد.
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان ادامه داد: حضور شهرداری کرمان در این نمایشگاه‌ها، نقطه‌ی شروعی برای اتفاقات بزرگ‌تر است؛ بنابراین، تلاش خواهیم کرد این موضوع به‌صورت تثبیت‌شده، در برنامه‌های شهرداری کرمان جایگاه خود را حفظ کند تا در یک‌صدسالگی شهرداری کرمان، به‌عنوان یک نگاه جدید به مقوله‌ی مدیریت شهری در زمینه‌ی توسعه‌ی پایدار شهری، بتوانیم از ظرفیت‌های گردشگری به بهترین شکل بهره‌برداری کنیم.
جهانشاهی با بیان این‌که شهرداری کرمان، مسیر مقصدسازی شهر کرمان را ادامه خواهد داد، به تحقق برنامه‌ریزی‌های حوزه‌ی فرهنگی‌اجتماعی در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: در اسفندماه امسال، جناب آقای شهردار در گفت‌و‌گویی که با خبرنگاران خواهد داشت، تأثیراتی را که این تلاش‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در شهر کرمان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی خواهد داشت و اتفاقاتی را که امسال به همت شهرداری کرمان رقم خورده است، اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
وی در خصوص فعالیت‌های شهرداری کرمان در حوزه‌ی گردشگری گفت: تلاش خواهیم کرد در کنار سایر دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصیِ فعال در حوزه‌ی گردشگری، ما هم نقش‌ داشته باشیم؛ چراکه اگر شهرداری‌ها نباشند، این زنجیره ناقص است و بدون حضور شهرداری، گردشگری در شهرهای استان انجام نمی‌پذیرد.
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان افزود: الان، تعاملات خوبی با اداره‌کل میراث فرهنگی، بخش خصوصی گردشگری و نهادهایی که در این حوزه فعال هستند، وجود دارد و شهرداری کرمان سعی کرده وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد؛ ضمن این‌که خوشبختانه اعضای محترم شورای اسلامی شهر و کمیسیون‌های مرتبط شورا، از این بخش حمایت می‌کنند و ما هم تلاش می‌کنیم از این فضا حداکثر استفاده را ببریم.

در حوزه‌ی کارآفرینی و توسعه‌ی مشاغل شهری، مذاکرات خوبی انجام گرفت
جهانشاهی در خصوص اقدامات انجام گرفته در غرفه شهرداری کرمان در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران در تهران گفت: در فضای نمایشگاه، لایه‌های مختلفی برنامه‌ریزی شده بود که یک لایه، مربوط به معرفی شهر کرمان بود و لایه‌ی دیگر، رایزنی‌ها برای اتفاقات بعدی، که خوشبختانه همکاران ما که در نمایشگاه حضور داشتند، برای افزایش تعاملات، نشست‌هایی را با حوزه‌های گردشگری سایر شهرداری‌های کشور داشتند و حتی در حوزه‌ی کارآفرینی و توسعه‌ی مشاغل شهری، مذاکرات خوبی انجام گرفت؛ چراکه بخشی از تولیدات شهری در حوزه‌های مختلف صنایع دستی و سوغات و بخش‌هایی که در چارچوب کسب‌و‌کارهای شهری و خانگی وجود دارد، توسط خانه کارآفرینی شهرداری که یک بخش نوپا در معاونت فرهنگی اجتماعی است، حمایت می‌شود که تلاش شد در مسیر زنجیره‌ی ارزش، از تجربه‌ی سایر شهرها ازجمله بخش آموزش و تولید تا عرضه‌ی محصولات استفاده کنیم که در این رابطه تعاملاتی انجام گرفت تا از تجربیات شهرهای بزرگی مثل تهران و مشهد که اتفاقات خوبی در این زمینه رقم زده‌اند، برای تکمیل این زنجیره و به‌ویژه در زمینه‌ی فروش و بازاریابی، استفاده کنیم.
وی افزود: علاوه بر بخش‌های مرتبط با شهرداری که در نمایشگاه حضور داشتند، فضایی هم ایجاد کردیم تا سایر حوزه‌های صنایع دستی و گردشگری که در شهر کرمان فعال هستند، در نمایشگاه حضور داشته باشند.
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان ادامه داد: کرمان، شهری است که ظرفیت‌های زیادی دارد تا به مقصد گردشگری تبدیل شود؛ بنابراین، در نمایشگاه امسال از ابعاد مختلف، نتیجه‌ی خوبی گرفتیم و تجربه‌ی خوبی بود و امیدواریم سال آینده نیز به لحاظ کمی و کیفی، در کنار سایر بخش‌ها، حضور بهتر، کامل‌تر و قدرتمندرتری داشته باشیم؛ چراکه اعتقاد داریم شأن استان کرمان، خیلی بیشتر است و می‌توانیم قدرتمندتر حضور پیدا کنیم.

چهره‌پردازی خواجوی کرمانی در نمایشگاه گردشگری
جهانشاهی به چهره‌پردازی خواجوی کرمانی در نمایشگاه گردشگری اشاره کرد و گفت: تعدادی از هنرمندان کرمانی کمک کردند تا خواجو را به‌عنوان یکی از چهره‌های شاخص کرمان، در نمایشگاه داشته باشیم؛ ضمن این‌که با توجه به فضایی که در شهر کرمان به‌واسطه‌ی مزار شهید عزیز حاج‌قاسم سلیمانی ایجاد شده، سعی کردیم با اقلام تبلیغاتی‌ای که توزیع شد، تغییرات جدیدی که براساس فضای امروز شهر کرمان لحاظ شده بود، این بخش از نیازهای مراجعه‌کنندگان را نیز پاسخ‌گو باشیم.
وی در همین رابطه افزود: با توجه به ارزیابی که از فضای نمایشگاه داشتیم، پیش‌بینی ما این است که امسال موج جدیدی از گردشگران و مسافران را با هدف زیارت مزار سردار حاج‌قاسم سلیمانی شاهد باشیم.

کرمان، شهر بدون زیرساختی نیست
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان در رابطه با برخی انتقادها مبنی بر ایجاد زیرساخت‌ها به‌جای حضور در نمایشگاه گردشگری گفت: کرمان، شهر بدون زیرساختی نیست؛ الان، حدود 2000 نفر ظرفیت اقامتی در شهر کرمان وجود دارد که نسبت به جاذبه‌های گردشگری، امکانات نسبتاً مناسبی دارد؛ بنابراین، شهری نیست که با کمبود امکانات مواجه باشد.
جهانشاهی افزود: کرمان در بخش سخت‌افزار، مشکلات کمتری دارد و اصلی‌ترین مشکلات، در حوزه‌ی نرم‌افزاری شامل بازاریابی و تبلیغات، آموزش و مدیریت خدمات است که باید جدی‌تر به این سه حوزه بپردازیم.
وی ادامه داد: اکنون، وظیفه‌ی ما معرفی شهر کرمان و توجه بیشتر به این مقوله در ادبیات مدیریت شهری است؛ ضمن این‌که به‌سازی فضاها هم، از دیگر وظایف است که این اتفاق با بسترسازی برای حضور بهتر مردم ایجاد می‌شود ‌که شهرداری در این زمینه کار خود را انجام می‌دهد، اما این‌که بگوییم به‌طور مثال حضور برای جذب گردشگر نیاز نیست و اول باید به زیرساخت‌ها توجه کنیم؛ هنوز به حدی نرسیده‌ایم که بگوییم دچار بحران و مشکل هستیم؛ بلکه کرمان، مثل یک کارخانه است که با ظرفیت زیر 40 درصد کار می‌کند؛ البته موافق هستیم که باید امکانات بهتر شود و افزایش یابد.
جهانشاهی اطلاع‌رسانی مسیرهای گردشگری و تابلوهای شهری را یکی از معظلات دانست و گفت: این مهم در دستور کار سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان قرار گرفته است؛ بنابراین، برای عید نوروز، در این حوزه شاهد کیفیت بهتری خواهیم بود.
وی افزود: در زمینه‌ی مسایل آموزشی هم، هر برنامه‌ای که از سمت میراث فرهنگی یا هر حوزه‌ی دیگری برگزار شده، سعی کردیم کمک کنیم و هرجا هم درخواست نداشتند، اعلام کردیم که آماده همکاری هستیم؛ چراکه اعتقاد داریم هرچه گردشگری توسعه پیدا کند، برگشت آن به‌عنوان یک درآمد پایدار برای شهرداری است و شهرداری می‌تواند از آن بهره ببرد.

طراحی، چاپ و توزیع 50 هزار اقلام مختلف تبلیغاتی در نمایشگاه گردشگری
مدیر اجتماعی و گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان نیز در حاشیه‌ی برگزاری این نمایشگاه به طراحی، چاپ و توزیع 50 هزار اقلام مختلف تبلیغاتی اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه نقشه‌ی گردشگری و معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان که به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و چینی طراحی و چاپ شده بود، توزیع شد.
محمدمهدی حمزه‌پور افزود: هم‌چنین توزیع کارت‌پستال‌های جاذبه‌های گردشگری کرمان به‌همراه توضیحات به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسه، از دیگر اقدامات انجام‌گرفته در غرفه‌ی شهرداری کرمان در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بود.
اجرای ورک‌شاپ‌های پته و صنایع دستی مس با حضور هنرمندان کرمانی نیز از دیگر مواردی بود که حمزه‌پور به آن اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه سوغات و صنایع دستی کرمان همراه با شناسنامه‌ی معرفیِ محصول، به نمایش گذاشته شد.
مدیر اجتماعی و گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری با بیان این‌که در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، توانمندی‌های خانه کارآفرینی شهرداری کرمان معرفی شد، گفت: برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان کرمانی از قبیل زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست و حاشیه‌ی شهر با بازار و جامعه‌ی هدف در جهت معرفی و عرضه‌ی محصولات آن‌ها در تهران، از دیگر اقدامات بود.
حمزه‌پور افزود: در این نمایشگاه بروشور و کاتالوگ امکانات و تأسیسات گردشگری شهر کرمان نیز توزیع شد.
وی ادامه داد: هم‌چنین در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، نشست‌های مشترک گردشگری با نمایندگان سایر کلان‌شهرها ازجمله اصفهان، یزد و شیراز برگزار شد.
مدیر اجتماعی و گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری با اشاره به معرفی موزه بانو حیاتی در این نمایشگاه گفت: حمایت از هنرمندان صنایع دستی و فعالان گردشگری نیز در دستور کار شهرداری کرمان قرار داشت.
حمزه‌پور افزود: تعدادی از هنرمندان صنایع دستی و فعالان گردشگری و جامعه راهنمایان گردشگری، به‌همراه تیم اعزامی از شهرداری، به تهران آمدند و در نمایشگاه گردشگری با حمایت شهرداری کرمان و در غرفه‌ی شهرداری، به ارایه‌ی خدمات مربوط به خود پرداختند.
وی به حضور شخصیت‌های مختلف فرهنگی هنری، فعالان اجتماعی، مدیران و نمایندگان شرکت‌های مختلف گردشگری و علاقه‌مندان حوزه‌ی گردشگری در غرفه شهرداری کرمان در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه گفت‌و‌گوها و رایزنی‌های متعدد و خوبی با شخصیت‌های مختلف انجام گرفت که برخی از این موارد برای رسیدن به نتیجه‌ی نهایی، هم‌اکنون در حال پیگیری است.
حمزه‌پور افزود: از آن جمله گفت‌و‌گو با تهیه‌کنندگان رادیو و تلویزیون برای برنامه‌سازی در زمینۀ گردشگریِ شهر کرمان و معرفی شهر و استان کرمان در صداوسیماست که پیگیری برای ساخت این برنامه‌ها پس از پایان نمایشگاه هم‌چنان ادامه دارد.